Nieuwe rotondes, fietspaden en opstelstroken voor Ringbaan-Zuid

Het college van burgemeester en wethouders (B&W) van
Weert heeft een voorstel klaar voor een grootschalige herinrichting van
de Ringbaan-Zuid. Dit plan
moet de verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid in de omgeving
verbeteren. De gemeente investeert ruim 6,8 miljoen euro in diverse
aanpassingen, zoals nieuwe rotondes, bredere fietspaden en een
verbeterde waterberging. De gemeenteraad beslist op 9 april 2025 over
dit voorstel.

Wat gaat er veranderen?

Om de verkeersveiligheid en doorstroming te optimaliseren, neemt de
gemeente maatregelen op verschillende kruispunten en wegvakken:

 
  • Kruispunt Ringbaan-Zuid / Maaseikerweg:
    De gemeente vernieuwt de verkeerslichten en breidt de opstelstroken
    voor afslaand verkeer uit. Daarnaast komen er extra rechtsafstroken
    vanaf de Maaseikerweg naar de Ringbaan-Oost en vanaf de Ringbaan-Zuid
    naar de Maaseikerweg.
  • Kruispunt Ringbaan-Zuid / Johan Willem Frisolaan – Keentersteeg:
    De aanleg van een rotonde verbetert de doorstroming en creëert een
    veilige oversteek voor fietsers en voetgangers ter hoogte van de Johan
    Willem Frisolaan / Laurenburg. De Keentersteeg, die iets verderop ligt,
    gaat dicht voor gemotoriseerd verkeer.
  • Kruispunt Ringbaan-Zuid / Kerkstraat – St. Jozefslaan:
    De gemeente verwijdert de huidige rotonde bij de Kerkstraat en
    Bocholterweg en legt een nieuwe, grotere rotonde aan bij de St.
    Jozefslaan. Dit verbetert de verkeersveiligheid en past beter binnen de
    ontsluitingsfunctie van de wijk.
  • Extra fietsverbindingen:
    Langs de Ringbaan-Zuid komt een nieuw fietspad dat aansluit op
    bestaande fietsroutes. Hierdoor ontstaat een veiligere en logische route
    voor fietsers.
  • Middenberm op de Ringbaan-Zuid: Om gevaarlijke inhaalacties en onverwachte verkeersmanoeuvres  te voorkomen, plaatst de gemeente een middenberm.
  • Nieuwe wandel- en fietspaden:
    Tussen de Maaseikerweg en de Bocholterweg komt een nieuw wandel- en
    fietspad. Een deel hiervan loopt achter een tankstation langs.

Inrichting Stadsrandzone en waterberging

Naast
de verkeersmaatregelen richt de gemeente de Stadsrandzone opnieuw in.
Een waterberging van 2800 m³ voorkomt wateroverlast in de wijken Keent
en Moesel. Bovendien zorgen nieuwe wandelpaden en groengebieden voor een
aantrekkelijker en leefbaarder gebied.

Participatie en planning

Tijdens
meerdere bijeenkomsten gaven omwonenden en belanghebbenden hun input
over het plan. De gemeente hield rekening met hun zorgen over
verkeersveiligheid en oversteekmogelijkheden voor langzaam verkeer.

In
de komende maanden werkt de gemeente de ontwerpen verder uit. De
uitvoering van de werkzaamheden start naar verwachting in de tweede
helft van 2026, mits de gemeenteraad op 9 april 2025 instemt met het
voorstel.

Ontwerpen

Ben je meer visueel ingesteld? Bekijk hier de schetsen van de voorkeursvarianten (PDF): https://wdg.li/yr0gclh (15 MB)

 

Deel dit bericht: